Stord videregående skole: å knekke VR-koden for effektiv voksenopplæring

Stord videregående skole
Stord videregående skole

Implementeringen av VR har gjort undervisningen mer interessant og morsom å delta i, og tilbakemeldingene fra skolens samfunn har vært svært positive

Oppsummering:

  • Tanker rundt implementering
    • Undervisning blir mer interessant og gøy å lære
    • Fint verktøy for gruppearbeid
  • Fordeler og gevinster
    • Økt engasjement fra elever og positiv holdning til læring
    • Effektivisert samarbeid gjennom VR-gruppearbeid
    • Styrking av praktiske ferdigheter gjennom VR-mengdetrening
  • Nøkkelfaktorer for suksess
    • Gode rutiner i henhold til utstyret
    • Hyppig og regelmessig bruk av utstyret
    • Grundig plan for gjennomføring
    • Engasjement fra lærerne for å nyttiggjøre seg av utstyret

VR TIL UTDANNING FOR VOKSENOPPLÆRING

Stord VGS er en fremoverlent skole som anvender ny teknologi for å utdanne fremtidens helsepersonell. Skolen bruker CTD Helse for å gi elevene på voksenopplæring innføring i, og mengdetrening på medisinske prosedyrer, kommunikasjon og samhandling. Elevene trener både alene og sammen i grupper. Bruken av VR til opplæring er godt mottatt av både elevene og lærerne. Under følger et sitat fra en elev:

"VR gjer undervisningen meir interessant og gøy å lære. Og fin måte å få relasjon med andre og få opp samarbeid når ein kan gjer gruppeoppgåver."

ERFARINGER OM AVGJØRENDE FAKTORER

Stord VGS har nylig gjennomført et prosjekt hvor de utforsket muligheten til å bruke VR til opplæring. I prosjektet kartla de avgjørende faktorer for å nyttiggjøre seg av innovasjonen. De har erfart følgende:

  • Det er viktig med gode rutiner for bruk av VR, slik som oppbevaring, lading, rengjøring og oppdatering av VR-brillene.
  • Det viktig å bruke VR hyppig for å lære. Elevene trenger tid for å bli fortrolig med teknologien. De trenger brukerstøtte i starten. Etter hvert lærer de det, kjenner mestring og kan hjelpe hverandre.
  • Treningsøktene i VR må ikke bli for lange. Det er bedre å bruke teknologien hyppig i kortere økter.
  • VR utvider muligheten for samhandling på tvers av grenser.
  • Lærerne må se fordelene og gevinstene av VR-trening og må være fortrolig med teknologien, da det er de som skal bruke det i undervisningen sin.

LÆRERNE ER AVGJØRENDE

Engasjement fra lærerne er som nevnt en avgjørende faktor for å nyttiggjøre seg av innovasjonen. Gjennom prosjektet har lærerne prøvd ut og gitt tilbakemelding på VR-trening. De sa blant annet dette om VR-trening:

"Eg ønskjer å bruke og utvikle bruksområder i skolehverdagen. Kunne få mengdetrening i aktuelle pasientsituasjoner før en går i praksis."

"Eg tenkjer VR-briller er eit viktig supplement til elevar, då elevar lærer på ulik måte, og eg trur VR-teknologi appelerer til lærelyst hos mange elevar."